kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Jumaat, 30 Ogos 2013

Gua mahu mati dalam iman,




Dengan nama Allah,
Yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi juga di langit
Dan Dia maha mendengar lagi maha mengetahui.

Gua tidak tahu nak mulakan daripada mana dan hendak ke mana.  Pertama sekali gua nak cakap, gua bukannya malaikat yang tidak ada dosa. Iman pun sentiasa seia sekata sahaja atau para nabi dan rasul yang iman mereka senantiasa naik bertingkek tingkek. Gua manusia yang selalu sangat buat dosa dan gua harap dapat bertaubat sebelum gua mati. Gua nak mati beriman. Kata ustaz gua mati beriman masuk syurga.  

Gua menulis panjang ni bukan nak berceramah tentang syurga ke neraka ke. Gua bukan ustaz nak cerita bende-bende tu semua. Kalau rukun iman ke, rukun Islam ke, rukun sembahyang ke adalah gua hadam sikit-sikit. Itu pun belajar masa sekolah rendah dulu. Apa yang gua nak cerita ni adalah fasal awek gua yang gua tak anggap dia sebagai awek gua. Macam ada kegampangan ayat di situkan. Gua pun pening bila baca ayat ni balik ayat gua. Macam haram.

Awek ni gua kenal masa gua habis sekolah. Gua lepas SPM mak abah gua suruh sambung form 6. Daripada gua menghabiskan masa menjadi penanam anggur( penganggur)  kat rumah, gua gagahkan tulang empat kerat gua untuk ke sekolah baharu mendapatkan ilmu. Cet. Ilmulah sangat. Padahal mendajal je kemain.

Masa tu gua jadi imam sembahyang maghrib kat asrama. Gua ni walaupun selalu tidur dalam kelas agama. Tapi gua sentiasa pickup dengan bab sembahyang. Bagi gua sembahyang nie  bukan nya gua suka-suka nak buat. Tapi Allah, tuhan gua dan tuhan lu juga yang suruh. Wajib bagi gua sembahyang, barulah apa kita buat berkat, kata ustazah gua yang cun.  Gua memang jaga bab-bab sembahyang nie. Ada sekali masa gua form 2 kot. Gua pernah bagi sepenumbuk yang amat padat sekali kat muka sorang senior ni. Ada ke patut dia boleh tembak bontot member gua yang tengah sujud guna pistol manik. Menjerit member gua. Gua tengah sembahyang sebelah member gua tu terus batalkan sembahyang. Time senior gua tu gelak2lah gua bagi sedas penumbuk, memang padat. Dua gigi patah. Gua memang menyirap giler babi. Gua boleh sabar lagi kalu dia buli gua dan kawan-kawan gua basuh baju , pau duit , jalan itik , pukul  dan buat bende-bende bodoh macam tiup lampu sampai padam.  Tapi kacau orang sembahyang memang  sangat berbukit bodohnya.

Sebenarnya gua dah lari jauh dari  kisah awek gua yang gua tak anggap dia sebagai awek gua. Ok gua sambung kisah awek gua. Gua sebenarnya malas nak ada awek nie masa sekolah. Bagi gua awek-awek buat kepala gua pening je. Maaf yer, bukan bererti  gua tak laku. Masa sekolah menengah dulu ramai saja awek2 masuk line try gua, tapi gua buat bodoh jer. Malas layan. Gua memang bajet bagus masa tuh.  

Cerita awek gua ni spesel sikit. Sespesel burger ayam spesel lagi. Gua tak pernah jumpa atau lihat dia. Sedang  gua sibuk baca komik under 18, member gua datang dia kata ada orang nak kenal dengan gua. Member gua  boleh dikira dalam katogeri yang alim alim kucing parsi.  Bagi budak asrama alim-alim kucing parsi atau alim-alim kucing kurap, sama sahaja. Mereka tetap alim. Bila gua dengar je nama awek nie , hati gua jadi tenang. Mungkin ada maksud kebaikan dalam nama dia.  Malam tuh gua tidur seperti biasa dan termimpikan ibu bapa gua di kampung halaman. 

Pagi tuh gua rembat beberapa keping duit syiling kat bawah katil member gua yang kene tembak kat bontot. Gua telefon mak gua tanya khabar dan minta doa. Hati gua bertambah tenang. Kisah awek dan gua akan menyusul.

                          

3 ulasan:

  1. lu punye cite boleh bikin gua punye cite same2 lu dengan gua bercerite. ini cerite lu bikin kasi mantap itu jalan bagi gua bikin kasi baik lagi. ah, ape gua merepek ini hal. ape macam lu punya awek?

    BalasPadam
  2. haha.. Ayat ko boleh tahan wei.. Bile pulak ko tumbok muke dye.. Tak tahu pun aku.. Bile mula projek dakwah kita haha..

    BalasPadam
  3. carl, masa tuh kau jadi imam. tu yang kau tak tahu.

    BalasPadam