kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Selasa, 11 September 2012

hidup ini memang palat, tapi esok masih ada.


Setiap orang perlukan kawan. teman. geng. orang-orang yang boleh kita berhubung. tapi apakah itu kawan? geng warung kopi? membe-membe seperjuangan? membe lepak-lepak? rakan-rakan sekolah? atau kawan-kawan yang bersama kita semasa kita kecil? tak ada prejudis. tak ada perbezaan. tak ada pertandingan. tak ada persaingan. sehingga satu hari kita belajar untuk buka mata dan kita mula nampak dunia bukan lagi sekadar hitam dan putih.

tak ada hal. sekarang ni kalau nak buat kawan memang cepat, senang dan pantas. tak payah keluar rumah. tak payah bangun kerusi. tenung skrin komputer, keletak keletuk je keyboard. boleh suka benda yang sama. tak suka pun tak apa. kenal tak kenal belakang cerita. risiko kita tanggung sendiri. kerana persahabatan adalah satu pengembaraan yang tidak boleh diduga.

seperti surat-surat kenalan yang dekat atau pun jauh, kita mengembara dari satu tempat ke satu tempat yang lain.  membawa bersama kenangan manis yang dan impian hidup yang ingin kita penuhi. seperti sebutir habuk yang di tiup angin, kita mencari ketentuan hidup dan arah masa depan. kita memikul beban dan pengalaman pahit yang kita ingin tinggalkan. kisah silam yang ingin kita lupakan. berpegang pada harapan untuk memulakan hidup baru.

terikat. terkongkong. terkurung. kita mencari jalan untuk melepaskan diri dari kemelut lama yang ikut kita ke mana saja kita pergi. kita tak boleh lari. tapi kita beranikan diri. tabah untuk mencari ruang untuk mencari kebebasan.

kadang-kadang kita lupa. bercakap bukan sekadar bercakap. mendengar bukan sekadar mendengar. tetapi kita sebenarnya sedang mencari jalan penyelesaian. mencari kesefahaman. kita sedang meluahkan perasaan. isi hati dan keinginan untuk difahami. bila kita gagal untuk berkata-kata, kita perlukan seseorang untuk membantu. kita perlukan seseorang untuk memahami kekusutan dunia kita. jadi kita kembali mencari dengan penuh harapan si dia yang telah kita kehilangan. tanpa menyedari kita sudah pun bertemu pengisi kekosongan dan tempat kita mengadu.

bila dunia kita lumpuh. kita belajar untuk bangun semula. kita makan, minum, dan membuang masa tanpa kita menyedari segalanya telah pun berubah. kita mungkin kehilangan peluang untuk berkata-kata dan kita mungkin terkapai-kapai untuk bersuara. tetapi kenangan dan pengalaman yang kita genggam selama ini akan menjadi pengikat persahabatan yang bakal kita jalinkan.

setiap yang kita lakukan mesti kena dengan caranya. nak buat minuman sedap, gula, air, susu mesti secukup rasa. nak masak lauk kena pilih bahan. kena pandai kawal api dan sukatan rencah perlu tepat. tak lebih tak kurang. untuk menjadikan nya sesuatu yang boleh dinikmati. kerana setiap kesilapan boleh menjejaskan. boleh mencacatkan. 

seperti juga dalam bercinta. lebih kurang sama je. itu dan ini mesti ada. ada keinginan dan mesti ada kemahuan. baru boleh suka sama suka. dan dalam persahabatan memerlukan keserasian dan kesefahaman. akhirnya bila kita bertemu dan saling berkenalan. bila kita sudah sehaluan. hanya masa akan menentukan perjalanan persahabatan kita.

menunggu. rasanya sepanjang hidup kita, kita asyik menunggu. menunggu masa. menunggu peluang. menunggu nasib. menunggu tanpa penghujung. sehingga kita asyik bertanya kan bila? bila? bila? atau sampai bila? tapi macam mana bosan, jemu, jenuh menunggu, kita terpaksa menunggu. dah jadi macam satu pekerjaan pulak. atau suatu bidang yang tidak mendatangkan hasil. tapi kadang-kadang menunggu tu pun kita rasa berbaloi jugak. bila membe-membe ada di samping kita. tapi bila semuanya di luar kawalan kita. apa yang boleh kita buat? selain menunggu dan mengharap. apa yang boleh kita buat? hanya tunggu dan lihat. 

kita sedar perjalanan yang mendewasakan kita takkan mudah seperti yang kita impikan. hubungan yang kita jalinkan semakin rumit. badan yang bertungkus lumus menampung hidup semakin penat. hati yang kita harapkan semakin lembut menjadi semakin keras. dan kesunyian yang membelenggu diri menjadikan kita semakin teringin untuk mencapai kebahagian dan kesempurnaan.

kita tau bukan nya tak tau. kita perlu berani membebaskan diri. berani untuk melupakan kenangan silam dan mencari ketenangan. tetapi kita perlu mengharungi kehidupan ini selangkah demi selangkah. bergelut dengan diri sendiri dan berhadapan dengan beban yang datang mencari. kita hanya boleh bersedia dan menunggu peluang. untuk merampas kembali apa yang telah hilang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan