kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Sabtu, 8 Disember 2012

Alasan bukan mainan hidup






 Dengan nama Allah.

Salam malam di tempat malam dan juga salam siang di tempat siang,

Aku malas nak cerita panjang2 mukadimah nie. Tulis banyak2 pun bukannyer ada orang nak baca. Kalau ada yang baca pun aku la kan yang baca.

Ok. isi yang aku hendak tuliskan kali nie adalah berkenaan ALASAN atau dalam bahasa orang kebanyakan macam aku, SEBAB. Atau nak diupgrade untuk orang yang power2 sangat fikrahnya adalah sabab musabab atau wasilah. Tapi aku lebih cenderung guna perkataan AlASAN, Kerna ada seni komersial di situ.


Jika kita godak2 atau kita cuba memperkatakan pasal alasan nie Aku boleh jamin setiap manusia dalam dunia ada alasan atau sebab tersendiri berdiri atas hidup dalam dunia. Tidak kira yang hijau muda atau yang hijau tua.Yang minat chelsea atau real madrid. Yang layan lentok lagu jiwang rock kapak atau meneat genre heavymetal. Yang sokong UMNO dan PAS  atau yang menentang. Yang menyukai cerita korea atau membenci cerita melayu. Yang minat giler dengan usrah atau yang men-antikan usrah. Yang meluat dengan Gangnam style atau yang terhegeh2 minat padanya. Yang hisap rokok sekali sekala atau yang berkali-kali. Yang kena sound pasal mesej perempuan. 

Aku yakin dan pasti mereka yang minat, menyokong, meluat atau menentang pasti punya alasan yang mendirikan prinsip masing2. Namun demikian benda wajib buat macam solat tiada alasan untuk tinggalkan ataupun bende haram macam zina tiada alasan bodoh yang membenarkannya sampai bila2.

Setiap perbuatan kita yang kita lakukan ada alasannya. Allah tuhan yang menciptakan kita dari air mani juga tidak menciptakan kita dengan sia-sia. Allah ada alasan a.k.a sebab a.k.a tujuan. Dia ciptakan kita adalah untuk beribadat kepadaNYA

Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali beribadah (mengesakan ibadahnya) kepada-Ku, Aku tidak mengendaki rezeki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan pada-Ku, Sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Pemberi rezeki Yang mempunyai kekuatan Lagi Maha Sangat Kuat” (Adz Dzariat:56-58)

Pada aku, kita mampu merekakan alasan-alasan atas apa yang kita lakukan. Mahupun perbuataan berkaitan kebaikan, keburukan dan kelaghaan(sia2). Ada ketika kita dalam kesempitan untuk melepaskan diri kita memberikan alasan-alasan yang bisa ditertawakan oleh unggas2 di belantara. Ada juga ketika kita benar-benar mempunyai alasan yang sahih atas tindakan yang telah kita lakukan. Namun belum sempat diluahkan, pihak yang bertentangan sudah membuat kesimpulan atas apa yang kita lakukan.

Sesungguhnya kita hidup dalam dunia penuh dengan alasan. Kenapa minum air, bagi alasan? sebab haus. Kenapa tidur malam, bagi alasan? Sebab ngantuk. Kenapa fly asrama? Sebab jumpa awek. Kenapa minat bola sepak? Sebab boleh lepas tension. Kenapa belajar luar negara? sebab pengalaman. kenapa suka minah nie? err sebab lesung pipit.  Dan kenapa baca entri blog Sang Rajuna Tempe, bagi alasan? sebabnya macam bagus2 je blog nie. 

Setiap persoalan KENAPA, jawapannya pasti bermula dengan SEBAB. Ada sebab  kenapa begini, kenapa begitu, kenapa bertemu orang itu dan ini.

Setiap persoalan hidup manusia selalu orang cakap ada hikmahkan atau alasan di sebalik perkara yang berlaku. Dan aku tahu Allah Maha Besar bukanya bermain dadu atas dunia. Setiap yang berlaku pasti ada alasan dan sebab dan tujuan. Wasalam.

-kita takkan pernah kalah jika hidup punya prinsip-
 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
-terimakasihatastegurankernaakubukanmalaikatdanakubanggadengankausebabadaprinsip-





Tiada ulasan:

Catat Ulasan