kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Isnin, 29 April 2013

Syeikh ahmad mustafa

syeikh ahmad mustafa fadliyah


aku ada seorang syeikh yang pagi2 dengarkan bacaan quran aku secara hafazan. Dan syeikh ini sempat mendengar bacaan aku selama 3 semester. Selepas itu beliau telah kembali ke mesir kerana mengalami sakit yang aku tidak pasti. Yang menyedihkan aku Syeikh aku ini telah meninggalkan dunia pada 5 april 2013. sungguh aku sedih giler dengan pemergian beliau. aku pernah terfikir hendak melawat beliau di mesir jika aku berpeluang melanjutkan pelajaran di sana. Tapi Allah lebih mencintai beliau.

Aku bukanlah anak murid yang mesra sangat dengan beliau. Cuma ada detik2 dalam hidup aku yang membuatkan aku mengingati beliau untuk selama-lamanya. aku tidak pernah memperdengarkan bacaan quran aku dengan syeikh arab yang sememangnya berlahjah arab. Hari pertama aku memperdengarkan bacaan depan dia cuak jugak. Yelah. mana tahu dia tangankan aku baca salah ker. Aku baca dalam keadaan mata tertutup Aku mulakan dengan bismillah, lepas tuh aku baca dari awal surah al fatihah, dan awal surah al baqarah. Tengah sedap-sedap baca aku try buka mata.Terus aku terpadang tangan die. pergh. tangan dahlah besar. sekali hayun memang habislah jawabnya. Aku berhenti baca dan blur giler bila pandang tangan die. memang fikiran kena lempang le.... mana taknyer boleh terlupa pulak tengah2 jalan. Tapi syeikh bagi peluang untuk baca lagi sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan