kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Jumaat, 7 Jun 2013

Maxis macam haram

Aku menutup lembaran kalimah-kalimah suci. Tanganku mencapai telefon selular. Aku menaip tiga patah perkatan dan butang send ditekan.

Aku:  Maxis macam haram.

Dia:  
Apesal?

Aku:  Line kejap ada kejap takda.

Dia:  Tahu takpe. Nak hantar mesej kat kau ibarat kecelakaan tiada tempoh.  

Aku:  Menyusahkan orang2 yang bermesej dengan awek tentang peristiwa isra mikraj.Seperti aku ni. haha.

Dia:  Mungkin ada hikmahnya. Harini Tuhan pisahkan sebentar kau dengan dia

Aku:  Argh. Beliau sudah menceraikan aku. Kerana aku sudah punya kekasih gelap. Begitu curangkah aku kepada beliau. Beliau adalah puteri idaman kalbu sanubari hamba laksana Hang tuah dan Tun Teja.

Dia:  Begitupun kau terlalu memuja hukum alam atas penceraian atas bibir ini, kau masih belum mengerti hakikat sebuah percintaan yang diibaratkan bagai seekor anak khinzir yang dahagakan tiga titis air hujan karena ditinggalkan di kota kelahirannya.

Aku:  Sungguh beliau terkesima dengan sikapku. Puih. Aku hanya pandang pada rupa. Persialan itu semua. Aissity apa perkhabaran, masih bendera hijau?

Dia : Aissity jua yang kau ingat kendatipun siputeri Bailarung tetap bermain dalam otak yang hitam. Dia masih kelu membisu, apakah ia mahu pergi  atau tidak. Yang pasti, aku dah berjaya tundukkan dia.

Aku:  Walaupun begitu adapun demikian. Sudah ku katakan. Aku sudah curang dengan beliau. Bukanlah Aissity dalam ingatan ku. Tapi peristiwa sedemikian. pesan padanya stam lebih baik. Aku harap kau berjaya tundukkan juga puteri kesayangan hamba. Seperti berjayanya aku.

Dia:  Jika itu satu amanah untuk aku sampaikan, bukanlah sukar gunung ledang untuk aku runtuhkan.

Aku:  Arakian, aku bangga dengan kegagahanmu. Persis kepahlawanan puteri.

Dia:  Aku hanya mahukan Aisitty bahagia dengan masa depan. Bukan hanya menangguk di tepi mimpi menunggu nasib. Aku tak larang dia pergi. Aku juga tak harap dia pindah. Yang penting, ke mana dia membawa agamanya.

Aku:  Cis.ayat kau buat aku sedikit cemburu. Jika dia dengar pasti dia akan cair. Seperti cairnya ais di antartika dan Somalia serta lahad datu, sultan kiram..

Dia:  Cairnya hati tak membawa kemantapan akidah mahupun kekuatan iman. Yang menjadi ironinya.ialah mengapa, perlu katakana terima kasih atas kata2 tak seberapa? Hanya Tuhan tempat segala pujian.

Aku:  Ceh.


Dia:  #Shit.

-tammat-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan