kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Rabu, 22 Januari 2014

Seni.



Bismillah. Dengan nama Allah, aku mulakan.

Kau tahu tak apa itu seni? Kalau kau nak jawapan yang perfect mengikut susunan tatabahasa Melayu dan struktur ayat yang menakjubkan tahap dewa 18 , kau pergi ngadap kitab kamus dewan bahasa dan pustaka edisi ke berapa aku tak ingat. Pandai-pandailah kau.

Ok. Aku teruskan mendimensi seni itu secara fikiran otak aku.  Kalau aku cakap fasal seni, korang dah terbayang lukisan-lukisan atau fotografi atau apa-apa yang berkaitan. Seni ini bukanlah hanya tertumpu pada makhluk-makhluk yang demikian sahaja. Bahkan seni ni meliputi pelbagai skop kehidupan yang dah kau lalui.  Korang jangan mengecilkan skop seni.  Skop seni yang aku maksudnya luas giler nak mampus. Seluas cinta ku pada mu.

Aku luaskan lagi. Nak kasi kau betul-betul memahami isi hati dan perasaan aku yang kian memuncak. Huh. Kau tahu tak? Bercakap gagap  itu seni. Menulis tapi tulisan cam gampang itu seni. Menggoreng ikan itu seni. Melawak tapi orang tak ketawa itu seni. Berak tak flush itu seni. Ponteng PREP itu seni. Mata pelajaran seni itu seni. Fly asrama tapi kantoi itu seni. Basuh baju dalam baldi pastu pijak-pijak itu seni. Tertinggal carger masa pergi kem itu seni. Kena jalan itik sebab ponteng prep tadi itu seni. Kau suka dia,dia tak suka kau itu seni. Kau tidur dalam kelas seni itu seni. kentut bau cam palat tapi kaver baik itu seni. Ah! Banyak giler benda seni dalam kehidupan ni.  Cis. Jika kau nak aku menglistkan segala bagai  jenis seni memang sampai kesudah tak habis. (sampai sini aku habis idea sebenarnya, Dan aku gi berak jap,tak semena-mena tengak berak dapat idea,berak itu senikan? Hahah)

Selanjutnya (ceh), nampaknya kau dah nampak dan sikit-sikit faham apa yang aku try nak sampaikan kat atas. Aku nak bagi tahu seni ni subjektif mengikut orang itu sendiri. Kau tahu buat apa? Apa yang kau tahu buat? Apa kelebihan kau? Apa sahaja yang kau ada ilmu tentangnya kau memang berseni orangnya.   Bagi aku, seni ni kalau kau tengok kau rasa happy dan kalau kau buat kau akan rasa macam something dalam diri kau. 

Kau ingat tak masa pra sekolah atau masa tadika, kau tulis abc dan tulisan kau MasyaAllah taala buruk giler. Sampaikan kalau sekarang kau tunjuk kat bini atau laki kau mesti kena kutuk kaw-kaw. Tulisan buruk itu seni aku ulang. Seni macam mana pulak dengan tulisan buruk. Aku pernah tengok kat google ke mana tah. Pelukis tu buat satu line je dalam lukisan dia tapi harga tulisan dia bapak mahal nak mampus.

Bagi aku, manusia yang tak berjiwa seni ni bila tengok lukisan dia memang maki  hamun macam gila sebab lukis satu line tapi harga berjuta. Macam siot.  Lukisan yang tak beberapa seni itu mahal sebab seni lukisan tu terletak pada cerita di sebalik lukisan itu, cerita macam mana pengalaman pelukis itu sebelum lahirnya lukisan line tuh. Macam cerita kau dengan tulisan buruk kau tadi. Bila kau dah besar-besar panjang  macam sekarang kau tengok balik tulisan buruk kau tuh. Kau akan menguntumkan senyum. Aku pasti kau memang berseni.

                ‘’Tulisan buruk kalau lama-lama berlatih pasti lebih buruk,maka beralihlah daripada tulis kepada 
taip kat komputer.’’ Habis cerita tulisan buruk.

Oleh hal yang demikian, berbanggalah kau dengan setiap kesenian yang tersemat dalam diri kau. Jangan takut orang kata apa. Pi jahanam sama dia. Kau berseni dengan cara kau. Dia berseni dengan cara dia. Macam aku pulak,sebagai seorang yang berseni, tulisan aku dari sekolah rendah sampai sekarang masih aku kekalkan identiti keaslian seninya. Cis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan