kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Jumaat, 20 Disember 2013

KHATAN DAN KHATAM SATU KAJIAN MENGIKUT PERSESPI AIR COCA COLA. (KHENTUT TIADA KENA MENGENA)



Dengan nama Allah tuhan sekalian galaksi alam semesta. Sesungguhnya aku telah Khatan dan Khatam. Dan aku merasa nikmat yang paling nikmat gila tenuk sebab dapat khatam dan khatan. Nikmat khatan aku tak tahu rasa apa. Sebab aku khatan masa comel2 bayi gituh.

Alhamdulillah aku syukur gila sebab pada tarikh yang tersangat tak cantik, 17 Disember 2013 aku dah khatam. Aku ingat nak pilih tarikh cantik-cantik sikit untuk khatam contoh macam 11/12/13. Dapat pulak tarikh sama dengan Che ta kahwin dengan MR Middleton kan. Memang  cantik tarikh tuh. Tapi apakan daya tarikh cantik tuh berlalu begitu sahaja tanpa khatam.

                Masa sekolah rendah dulu aku adalah 2,3 kali khatam baca quran. Tu pun baca dengan abah. Abah garang sangat, tapi kadang2 tertidur masa aku baca. Mungkin abah penat sebab aku baca perlahan. Selalu jugak aku ngelat, masa abah lelap mata sikit, aku terus skip beberapa muka surat. Wah. Hebat. Tak kantoi. Hahahah . sori abah sebab anakmu mengambil kesempatan atas ketiduranmu.  Masa sekolah rendah aku khatam tak de rasa feel apa2 pun. Malah tak ada sekelumit dan secubit pun nikmat aku rasa daripada pengkhataman baca tersebut. Mungkin Allah masih belum memberikan nikmat kepadaku ketika itu. Aku happy je masa tu sebab banyak dapat duit wooooo. Banyak awek usha aku. Tapi aku buat2 jeling2 je. Yelah dah khatamkan. Eksyen je lebih.  Apelah khatam baca je pun.

                Lepas habis spm kat sekolah tahfiz dulu, aku dah fikir dah lepas duduk smtaq 5 tahun. aku dah buat keputusan tak nak berkecimpung dalam dunia quran lagi. Sebab? Ada 2 sebab. Sebab pertama. Kalau dah hafal kena jaga baik punyer. Macam korang ada awek. Kene jaga baik-baik . kena belai-belai manja. Kena selalu contact. Kalau tak dia akan lari 100 meter ke hadapan dan kau akan melopong sahaja. Begitu juga dengan quran.  Kau dah hafal kau kena jaga, jangan bagi dia lari. Kalau lari memang hancus lah. Sebab kalau kau jaga baik2 dia akan jadi sahabat dan syafaat untuk kau dalam kubur. Umi dan abah kau akan dipakaikan mahkota yang bersinar2  di dalam syurga. Kau jugak boleh beri syafaat kepada sepuluh orang yang telah di wajibkan atasnya neraka (Sori kalau salah) Aku tahu memang banyak giler babi nikmat serta kebaikan bila jadi seorang penghafaz quran. 2. Tapi kalau tak jaga baik2 pastu lupa lepas hafal memang kena laknat lah dengan quran. Aku tak nak bende tuh. Sebab tuh aku cube lari dari  hafal quran lepas spm.  

                Aku dah bertekad dengan tersemat sekali untuk tak jadi penghafaz quran selepas spm. Aku amek stam. Masa stam aku jumpa manusia yang sentiasa dalam kebaikan. Semoga beliau dalam kebaikan di sana. Aku rasa gembira giler amek stam. Sebab aku dapat lari dari hafal quran. Dalam 3 bulan aku dengan stam tiba dapat surat tawaran temu duga untuk masuk dq. Masa aku dapat aku telefon umi. Dan aku dengar cara umi cakap memang excited. Aku tak tahu nak cakap apa mase tuh.  Aku ingat impian aku yang cube lari dari dunia quran akan tercapai. Rupanya tidak. Ku sangka panas sampai ke malam. Rupanya hujan, pagi2 dah hujan. Aku lulus temu duga Dq dan dapat tawaran ke sana Fiuuuuuu. Umi pandang aku, umi senyum sambil cakap nak masuk dq x sambil pandang tepat kat wajah aku. Aku lak ntah apesal dengan tak semena-mena cakap ok,boleh,on game.

                Walaupun aku cuba nak try lari daripada hafal quran. Tapi Allah still pilih aku jugak untuk jadi sebahagian dari golongan ini. Padahal ramai lagi yang soleh dan bertaqwa dan janggut sampai dada kot. Tapi Allah tak pilih diorang. Aku memang merasa berat giler biler aku dah khatam nie. Nak jaga hafazan ingat senang ke. Susah bai. Makin lama tinggal, makin ke laut. Aku harap aku x jadi fitnah pada semua yang hafal quran. Sebab sekarang memang banyak giler ustaz-ustaz hafiz yang kerja cam gampang dan bangang. Kes  songlap duit QD dah banyak dah. Padahal bukan main sembang kasi kencang  dengan pelajar.  Rogol dengan cabul dah macam biasa lak. Belum masuk kes men romen lagi. Ahhh. Gampang tol. Kadang2 yang power2  quran lak yang buat bende tu semua. Aku harap Allah selamatkan aku dari benda2 bangang nie semua, sebab aku tak tahu apa yang jadi dengan aku akan datang. Tak semestinya kau iman power,kau takkan di uji Allah.

                Akhirnya setelah bersusah payah tasmik-tasmik-tasmik-ngulang-tasmik-tasmik. Aku dapat jugak khatam. Khatam dengan ustaz Melayu. Masa mula tasmik dengan syeikh azhar. Tapi seribu,bahkan sejuta kali sayang kot, beliau dah meninggal sebab sakit. Masa start je Surah dhuha untuk khatam  aku cakap dalam hati, Muaz, Kau dah pilih jalan ni. Jalan yang umi abah kau redha. InsyaAllah kau selamat.   

                Semoga ayat-ayat yang aku lupa semalam Tuhan ingatkan aku hari ini. Dan jika aku terlupa ayat-ayat hari ini, semoga Tuhan mengingatkan aku untuk besok.
               
                 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan