kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Rabu, 6 April 2016

Cikgu Ayu

Cikgu ayu masuk kelas lambat lagi. Sepatutnya masuk jam 10 tetapi sehingga waktu sekarang beliau dan tudung fareeda beliau pun belum muncul lagi.

Sebagai ketua kelas darjah empat yang hensem, berdedikasi serta tidak makan rasuah dan makan pujian. Saya pergi ke bilik guru besar untuk melaporkan keterlambatan cikgu ayu. Sebelum pergi saya perlu memastikan keterampilan pakaian sekolah saya mengikuti peraturan dan etika yang telah sekolah tetakan. Hal ini kerana saya mahu ke bilik guru besar. Saya tidak mahu upaya saya melaporkan kesalahan cikgu ayu ini terbantut dek kerana kesalahan bodoh saya sendiri.

Saya ketuk pintu bilik guru besar dengan perlahan sambil memberi salam. Tiada jawapan. Saya cuba jenguk kedalam. Tetapi tiada orang. Saya hairan. Takkan guru besar pun lambat mengetahui  yang dia adalah seorang guru besar.

Saya tidak berpuas hati. Saya capai telefon bimbit dan menaip nombor telefon  guru besar. Saya tunggu, tunggu, tunggu. Selang beberapa minit ada seorang perempuan jawab.

Oh rupanya cikgu ayu di talian. Saya hairan. Apa hubungan cikgu ayu dan guru besar. Saya yang berumur sepuluh tahun tidak berfikir sesuatu yang negatif disini. Sperma pun saya tak tahu apa. Eh. Terlebih pula.

Jadi saya terus mematikan talian telefon sebentar tadi. Dan masih dalan kebingungan.

Tanpa berlengah lagi. Saya bangun dari katil sebelum mak saya membebel dan capai towel yang sangkut belakang pintu dan menuju ke bilik air. Ah. Malasnya pergi sekolah. Dahlah cikgu ayu masuk lambat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan