kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Selasa, 7 Jun 2016

Anak pertama


Dengan Nama Allah Yang maha pemurah Lagi pengasihani.
Dulu , tahun 2014 aku pernah tulis satu artikel yang tak mengikut format artikel sebab aku mana tahu format-format ni. Bagi aku, format ni untuk masuk pertandingan saja. Kalau untuk tulisan peribadi format adalah suatu yang menyekat kepelbagaian kreativitas masing-masing penulis. Jadi dalam tulisan ini aku buat remake untuk tulisan pada 2 mei tahun 2014 tentang anak sulung. Yang aku lihat ada suatu kebaikan yang akan aku kau dan kita peroleh darinya. Ada penambahbaikan dan pembetulan struktur ayat serta kalimah yang sesuai berbanding tulisan terdahulu.

Mula:

Sebentar tadi aku pesan air laici dan dua keping roti telur. Roti telur dia, Subhanallah Tabarakallah. Sangat sedap dan tidaklah menjadi kerugian apa bila terpaksa menunggu lama dan ada budak kecil menangis tak henti-henti. Aku pun cuba berselawat perlahan-lahan ke telinga sendiri. Dan akhirnya aku berjaya menenangkan diri aku sendiri. Syukur. Budak yang nangis tadi belum berhenti. Dan aku pula menangis makan roti telur.

Pendahuluan hambar di atas tiada kena mengena dengan apa yang aku nak tulis kedepan. Aku sebenarnya bukan nak cerita pasal makanan tadi atau perkara yang jadi tadi. Tapi benda yang aku nak cerita adalah pasal anak sulung bukan anak pak sulung atau syahirah sulung. Ah lupakan. Aku mahu ceritakan perihal  anak sulung atau first born atau eldest child. Nasiblah mana-mana pun. Asal kau faham. Tak faham sudahlah.
Kalau kau anak sulung, kau patut merasa kembang  kuncup dan bajet bagus sebab kau adalah zuriat pertama yang lahir ke dunia ini daripada rahim ibu kau. Tidak kiralah kau lelaki ke perempuan. Sama sahaja. Tiada perbezaan.  Masih lagi anak sulung. Kau memang hebat. Anak pertama kot. Memang kena riak sikit.

Ok aku teruskan. Bila umi abah kita  baru-baru kahwin. Mereka akan selalu berdoa semoga mereka 
mendapat zuriat. Dan doa mereka terjawab dengan lahirnya kita sebagai anak pemula kata orang  atau anak sulung.  Mereka tiada pengalaman menjaga dan mendidik anak ketika dalam kandungan atau perut. Kita sebagai anak sulung menjadi model ujian kepada mereka bagaimanakah hendak melakukan perkara-perkara yang sama jika diberi rezeki anak kedua ketiga dan seterusnya. 
Anak sulung ini bukan sahaja menjadi pengalaman berharga  kepada umi abah kau malahan  kau juga menjadi  anak pertama yang didoakan oleh umi abah kita sejak dari perut lagi. Bayangkan dari kita dekat rahim ibu kita lagi dia dah doakan kita dan sampai sekarang umur kita belasan dan puluhan tahun. Berapa banyak kali mereka doakan kita.

Selanjutnya.  Anak sulung jugalah yang pertama sekali mendengar suara abah atau ayah. Ketika lahir ke dunia ini. Suara abah atau ayahlah yang sayup-sayup  diazankan di telinga kanan bayi lelaki dan perempuan yang masih baby sesudah kelahirannya. Dan juga disunatkan untuk diiqamatkan di telinga kiri bayi lelaki dan perempuan yang masih bayi sesudah kelahirannya. Salah satu hikmah(kelebihan)melakukannya adalah supaya kalimat seruan tersebut tentang kebesaran Allah menjadi seruan pertama yang kau dengar. Abah atau ayah kau lakukan demikian dengan kegembiraan melihat kau sebagai anak sulung yang akan menerus legasi zuriat untuk mendoakan kesejahteraan mereka.

Ingin aku tegaskan disini bahawa kemunculan kau di dunia ini  adalah sebagai kemuncak kebahagiaan mereka. Serius, mereka menjaga anak sulung seperti menatang minyak yang penuh. Kesayangan mereka kepada engkau tidak berbelah bagi. Engkau ibarat pelengkap kepada sebuah keluarga yang harmonis dan bahagia. Kau patut berbangga dengan itu.
Aku teruskan lagi.  Masa kau tidur di waktu malam bulan mengambang. Belum sempat nyamuk nak gigit hisap darah kau. Memang awal-awal dah kena flying kick dengan ayah. Antara taktik ayah dan abah kita tak nak bagi kena gigit nyamuk adalah dengan membawa selipar dan kasut-kasut ke dalam rumah. Taktik ini adalah bertujuan untuk mengkompiuskan nyamuk. Bila para nyamuk melihat selipar tiada di depan pintu. Pasti para nyamuk ingat tak ada orang kat dalam rumah kan. Nampak bijak kan taktik berkenaan. Ia dinamakan taktik mengelirukan musuh yang sangat efektif dan inovatif. Kadang-kadang abah kita sendiri tertipu dengan nyamuk yang menyamar jadi lalat di waktu malam. Hmmmmm. Hambar.

Anak pertamalah yang mendengar si ayah dan ibu baca quran. Dan mereka juga menjadi orang pertama yang dengar kau nangis malam-malam. Orang pertama dapat dodoi.  Orang pertama dapat nenen. Orang pertama dapat kena cebuk. dan macam-macam lagi. Kalau aku tulis pasal yang pertama untuk segala hal berkenaan anak sulung memang tidak akan pernah habis. Anak pertama ada yang paling pemenang untuk segala hal.  Nak nenen, dapat.Nak susu, dapat  Nak tukar lampin, dapat. Dan mereka lakukan dengan ikhlas dan gembira. So,kau bangga menjadi yang pertama tak.???
Kesimpulannya beriyaklah kamu semua menjadi orang pertama dalam banyak keadaan. dan doakan ibu bapa kamu sekalian. Dan janganlah anak yang pertama cemburu dengan sikap manja ibu-bapa kita pada adik-adik kita. Kerana kita telah dimanjakan lebih dari mereka dapat. Dan kita harus berbangga menjadi yang pertama untuk selamanya.


Salam perdamaian dari aceh yang sering menjadi pertama mati lampu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan