kata pujangga

keberanian adalah sesuatu perkara yang si pengecut katakan bodoh


Ahad, 19 Jun 2016

Buang masa

Selepas keluar dari pejabat Prof. Dr Ridwan Nudrin sebentar tadi. Saya kehairanan bukan kepalang.  Bagaimana dia tahu yang saya tidak menunaikan solat subuh pagi tadi. Saya rasa saya sudah membasuh muka beberapa kali dan muka saya terlalu segar untuk mengatakan saya bangun lambat. Saya tidak berpuas hati. Saya cuba memeriksa profil facebook saya. Yelah mana tahu saya ada tershare atau terlike berkaitan fadhilat mengerjakan solat subuh atau solat-solat lain (nak cover baik). Scroll.... Tiada. Eh. Ini keajaiban. Bagaimana prof ini lakukan? Adakah beliau sebenarnya mengamalkan sikap main tembak. Nasib la kalau kena pun. Dan saya rasa tembakannya tepat ke kepala saya hari ini. Booom!!!. Cuma tak mati saja.  Kalau mati saya rasa saya masuk syurga. Sebab tadi saya sempat mengucap sebelum masuk bilik beliau. Syukur Alhamdulillah. Ketuk-ketuk ramadan. Eh.


‘’Jangan lupa Qada subuh awak pagi tadi ’’

Ini perkataan yang tengiang-ngiang dalam kepala saya. Cukup 7 perkataan yang boleh membuat saya menundukkan pandangan untuk tujuh tahun di hadapannya. Ya. Masa  inilah kita gunakan ayat quran berkaitan tundukkan pandangan. Dilema seorang penunggang agama. Hmmmm.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan